Awareness

En vän på facebook hade en länk på sin status till http://savetheblue.org En sida som handlar om slakten av hajar för deras fenor. Ända sedan jag var liten har jag varit fascinerad av marinbiologi. Läste massor om delfiner och hajar. Har en bok av Ron och Valerie Taylor som jag läst flera gånger och fortfarande bläddrar mycket i. Massa underbara bilder på hajar.

Som liten satt jag ofta klistrad framför Discovery när de hade hajprogram och jag minns när de hade Sharkweek special, I was in heaven.. Har en drös vhs:er med inspelade hajprogram. Hajar har alltid legat mig varmt om hjärtat. Tigerhajen är favoriten.. Vackra skapelse. Så att se bilder när de är lemlästade efter att fått fenorna avskurna medans de fortfarande lever och sedan kastas tillbaka i havet för att sjunka till botten och sedan kvävas till döds, gör så att det gör ont i hela mig. Förstår inte hur man kan göra så mot någon levande varelse.

Jag vet att hajar inte har samma status som delfiner, som är söta, glada och lätta att gilla. Tror inte hajfensslakten skulle fått pågå så här länge om det handlade om söta, lättälskade djur. Det kommer en film på bio snart som handlar om delfinslakt. Kan tänka mig vilket ramaskri det kommer bli när den har premiär. Men när det handlar om "mördarhajar", då är det inte lika farligt.

Tur att det finns folk som kämpar för att stoppa den menlösa slakten av dessa vackra djur, hajar som delfiner. Ville bara sprida lite ljus på en situation som kanske inte så många vet om.

Rotman


Rotman


Rotman

Bilder från savetheblue.org



Helt klart bättre bilder än de övre...

Hammerhead




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0