Grisar kokades levande

Ja, så har man läst ÄNNU en vidrig nyhet från de svenska slakterierna. Vad är det för fel på världen när det kommer till värdig djurhållning och värdig hantering ända in i döden? Jag är inte 100% vegetarian, men jag försöker att äta så lite kött som möjligt. Quornfärs, quornbitar, veggo-bullar (som förövrigt är 1000 gånger godare än mamma Scans broskfyllda "köttbullar"). Vet inte hur många gånger man ätit det och det knakar till i käften och man spottar ut nån liten brosk/benbit. Mumsigt, eller hur? Då undrar man vad det är för avfall de gör köttbullar och korv av. Slakterirester? Vad sägs om mular, klövar, svansar, öron? "VI maler ner det och kallar det köttbullar!"

Kan bli så frustrerad på sånt här. Det ska slaktas och fort ska det gå! Är djuret inte riktigt dött innan det skållas? Too bad, det var ju bara en gris. Det är svårt att ta upp det här ämnet utan att låta som en militant vegan som tycker att djur ska behandlas som människor. Riktigt så är det inte. Djur är djur, människor är människor. Att barnen svälter i Afrika är jättehemskt och borde inte få hända, men det ger inte oss rätten att behandla djuren så illa och utsätta de för onödigt lidande, när det är vi som avlat fram dom för att vi sedan ska äta dom.

Jag har själv varit med och lämnat en häst på slakt. Inte min häst. Jag skulle aldrig nånsin lämna min häst på ett sånt ställe. Jag gjorde det tillsammans med en väninna för att ägaren inte klarade av att göra det själv och vi tyckte att hon förtjänade ett bättre slut än att bli hämtad av en lastbil som luktar död. Vi lastade henne i en transport och åkte till slakteriet. Det vidrigaste stället jag sett hittills. De skötte det väl någorlunda ok, det är ju deras jobb, men man fick inte vara med när de sköt hästen. Så riktigt ända fram kunde vi inte vara med. Har man ett djur, så tycker jag att man är skyldig att vara med till slutet, är man inte det så sviker man ett djur, en vän som varit med en i (förmodligen) många år.

Gäss plockas levande och fjädrarna får växa ut för att de sedan ska plockas igen. Läste nånstans att de kan plockas 4-5 ggr/ år. Nån som skulle vilja byta med en gås? Canada Goose jackan, som alla brats och överklass människor har på sig. Gissa vad det är för dun i den? Eller en annan fråga, gissa vad det är för päls på kragen? I jackan på en lapp står det att pälsen är "coyote", vilket betyder hund. Ni tror väl inte att de jagar prärievargar för att få päls till en överklass-jacka? Nä, det är hundar som föds upp/ fångas in i Asien. De flås levande för att pälsen på kragen ska "stå upp". Någon som vill byta med en hund från Asien?

De som såg Kalla Fakta's program om just hanteringen av hund och katt som används inom pälsindustrin, skulle nog hålla med mig om att det var vidrigt. Katterna ströps med ståltråd, runt 8 katter i en bur och snaran slingrades ner runt en av katternas hals och drogs upp mot taket. De andra fick titta på medans den döde plockades ut och flåddes. Tror ni den sista katten i buren hade dödsångest? "undrar vad som ska hända mig?"

Sen fick man se när en schäferkorsning fick en ståltråd runt halsen, sattes fast i ett staket av järn, sen lyfter en man bakbenet på hunden och tar upp en kniv mot buken. Sen blir bilden svart och man hör hunden skrika. Det var för starkt för att visas i svensk tv. Undrar om man inte ska köpa en Canada Goose jacka? Hunden är ju ändå redan död, synd att låta en bra päls gå till spillo... Eller?



Hungrig?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0