Som ett slag i magen

Var hos Magnus igår och hjälpte honom med hans hästar när han var bortrest. När jag började morgonfodra så funderade jag på vart Tjechov var nånstans. I hans box stod en annan häst och han var inte ute i lösdriften eller någon annanstans. Jag tänkte att han kanske hade åkt hem till sina ägare.

När jag sen ringer Magnus och frågar så får jag svaret:

- Han är borta. Han är avlivad för att han fortfarande var halt, så ägarna valde att avliva honom.
- Oj, det var ju tråkigt... Är det enda jag lyckas få fram.

Visst, han hade en diffus hälta, och var inte riktigt fräsch när han reds, men grejen är att han var född 2005.

Han var 4 jävla år.

Min fina, älskade lilla Tjechov, som alltid varit min favorit. Så supersnäll, så genomgo. Det är inte många hästar man fäster sig vid så otroligt mycket, det är några enstaka. Han kändes så genomärlig, positiv och bara så himla godhjärtad.

Och så blir det så här. Och givetvis är det bara pengarna som styr. Ägarna vill se resultat, de vill ha en häst som kan dra in pengar, de har inte tid att vänta på att en häst ska bli frisk. Behöver hästen vila 1-2 år så är det många som väljer att avliva istället. 

Nu önskar jag bara att jag hade sagt nåt om att jag var intresserad av att köpa honom, om jag bara hade sagt nånting, så kanske han hade levt nu. Han var 4 år, om han skulle vila i kanske 2 år och bli bra, så skulle han vara 6 år. Han skulle kunna leva 20 år till om han fick vara frisk. Om jag bara hade sagt nåt.

4 år! Det är så jävla sjukt!

Jag hoppas bara att han slapp lida alltför mycket och att det gick fort. Att han har det bra, vart han än är nånstans.  

Vila i frid lille Tjechov...
2005-2009







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0