Inga ursäkter

*
Jag har sett trailern till dokumentären Earthlings av Joaquin Phoenix, eller jag måste nog säga att jag KNAPPT sett den, för man pallar fan inte att se allt som visas. I alla fall inte jag. Jag skulle aldrig kunna se hela dokumentären, det skulle göra ont i hela mig, hela min kropp, att se så mycket djur lida.
*
Jag finner inga ursäkter längre till att äta kött. Jag gillar kött, det är inte det, men om jag inte kan veta hur djuret haft det, om jag inte kan veta att djuret inte lidit, att det inte utsatts för extrem stress och smärta vid slakt, då vill jag inte äta det. Samtidigt kan jag känna; har jag rätt att äta ett djur som jag själv aldrig skulle kunna döda själv?
*
Är inte det att blunda lite för sanningen? Den blodiga hemska sanningen som man liksom inte ser när man ser köttbitarna ligga där prydligt inplastade i köttdisken?
*
Om jag var tvungen att slakta det djur jag skulle äta själv, så hade det inte funnits en chans att jag skulle äta kött. Är det ok att äta kött då? Jag tycker inte det.
*
Jag har en bekant som föder upp får själv, för eget bruk. Han är med vid födseln - livet - slakten - allt. Det tycker jag är rätt. Man vet precis hur djuret haft det, man har tagit sitt ansvar och sett att allt gått lugnt till och förhoppningsvis snabbt vid slakten. Jag tror inte att svaret är att alla ska bli vegetarianer, absolut inte.
*
Men att kunna äta kött med bra samvete och att djuren inte ska behöva lida för att vi ska kunna äta kött i överflöd och grilla på sommaren. Jag vet att det är skitsvårt att vara vegetarian. Jag har testat flera gånger, men om man skulle bli sugen på kött så är det väl bara att kolla på Earthlings.
*
Jag ska i alla fall göra mitt bästa för att äta betydligt mindre kött. Med små steg så kommer man så småningom någonstans...
*

Kommentarer
Postat av: Lindis

Tänkvärt och jag håller med, men jag älskar kött o skulle fan dö av att bara käka saker som levt i jorden. Vet så många vegetarianer som inte lyckas få i sig allt de behöver, som istället börjar käka fisk för att komplettera. Svårt det där... :/

2011-05-24 @ 13:41:41
Postat av: Lindis

Åh fy fan, skrev innan jag tittade, jag som tokgrät under hela The Cove, gud vad hemskt!

2011-05-24 @ 13:47:00
Postat av: Anna

Jo, och det här är ju bara trailern.. Jag skulle aldrig kunna se hela dokumentären som sagt.. Jag tycker ju också om kött, men man vill ju vet aatt det är "schysst kött", eller vad man ska kalla det. Skitsvårt hur som helst och tills vidare ska jag försöka avstå från allt i köttväg och se vart det leder...

2011-05-24 @ 16:18:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0